Hús vagy nem hús – ez itt a kérdés

Együnk húst együnk vagy ne? Hogyan védjük a bolygónkat?

A húsfogyasztásról különbözőképpen vélekedünk társadalmunkban. Van aki kultúrájának szerves részét látja benne, van aki egy barbár módszerekkel operáló etikátlan ipart.

Húsfogyasztásunk azonban tagadhatatlanul kihat bolygónkra – közismert tény, hogy a szarvasmarhák metánkibocsátása nagyban hozzájárul a föld felmelegedéséhez. Emellett a vörös húsok (az állatok nevelése miatt) rendkívül vízigényesek, ahogy az az alábbi táblázatunkból is kiderül.

Hány liter víz szükséges az adott élelmiszer kilójának előállításához?

ÉLELMISZER MENNYISÉG
VÍZFELHASZNÁLÁS (liter)
Csokoládé 1 kg 17 196
Marha 1 kg 15 415
Bárány 1 kg 10 412
Sertés 1 kg 5 988
Vaj 1 kg 5 553
Csirke 1 kg 4 325
Sajt 1 kg 3 178
Olivabogyó 1 kg 3 025
Rízs 1 kg 2 497
Pamut 1 x 250 g 2 495
Tészta (száraz) 1 kg 1 849
Kenyér 1 kg 1 608
Pizza 1 unit 1 239
Alma 1 kg 822
Banán 1 kg 790
Burgonya 1 kg 287
Tej 1 x 250 ml pohár 255
Káposzta 1 kg 237
Paradicsom 1 kg 214
Tojás 1 196
Bor 1 x 250 ml pohár 109
Sör 1 x 250 ml pohár 74
Tea 1 x 250 ml csésze 27
Forrás: IME
  

Sokszor említett érv a húsfogyasztás mellett, hogy máshogy nem vihető be a szervezetünk megfelelő működéséhez szükséges energia. De vessünk egy pillantást a következő ábránkra, mely 11 dekagramm marhahúst vet össze megegyező mennyiségű babbal, különböző élettani hatások szempontjából.

11 dkg MARHAHÚS11 dkg FEKETE BAB
– 24 gramm fehérje– 24 gramm fehérje
– 320 kalória– 120 kalória
– nagy savtartalom– alacsony savtartalom
– telített zsírsavak– telítetlen zsírsavak
– nem tartalmaz rostot– 9 gramm rost
– heterociklusos vegyületek– fitonutriensek

Az ábrából látható, hogy ugyan kisebb mennyiségű energiát lehetséges a babbal bevinnünk, a bab viszont rostokban gazdag, melyek hasznosak emésztésünk számára, és csökkentik – a Magyarországon gyakori halálozási ok – a vastagbélrák kialakulásának kockázatát.

Gyakori ellenérv a hüvelyesekkel (mint a bab) szemben, hogy puffadást okoznak, ez részben igaz is, ugyanakkor fokozatos átállással és a hüvelyes előre áztatásával csökkenthető a nem kívánt élettani reakció.

Természetesen nem kell teljesen felborítanod mindent mától, már azzal is óriási változást tudsz elérni csupán azzal, ha pl. bevezetsz heti egy húsmentes napot az életedbe. Ezzel pénzt spórolsz meg, javítod az egészséged és a bolygódért is teszel.

Figyeljünk a táplálkozásunkra, vásárlási döntéseink kihatnak a környezetünkre, a saját egészségünk egyben a bolygónk jólléte is.

Források: