Hogyan csökkenthetjük az élelmiszerpazarlást a mindennapok során?

Hogyan csökkenthetjük az élelmiszerpazarlást a mindennapok során?

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) javaslatai alapján

Otthon:

  • Tervezd meg előre az ételadagokat! Ha csak annyit főzöl, amennyire szükséged van, ételt, pénzt és időt spórolhatsz, jót teszel a környezetnek – és a versenysúlyodnak is!
  • Használd fel a maradékot! Ezzel pénzt is megtakarítasz, az interneten pedig számtalan izgalmas recept áll rendelkezésedre a felhasználásukat illetően (megnyomódott gyümölcsökből smoothie vagy pite, csúnyább zöldségekből levesek készíthetők).
  • Egyél kisebb tányérral! Így biztosan csak annyit fogsz szedni, amennyit meg bírsz enni.
  • Fagyassz! Sokkal több ételt lefagyaszthatsz, mint gondolnád, így egészséges ételeket dobhatsz össze rövid alatt. Tárold különböző ételhordókban az alapanyagokat és jelöld őket megfelelően.
  • Figyelj a számokra! Tudd a különbséget a lejárati idő („minőségét megőrzi” – élelmiszerbiztonsági előírás) és a fogyaszthatósági dátum között („fogyasztható” – ítéld meg, hogy elfogyaszthatod-e még az ételt az adott dátum után). – Tárold megfelelően ételeid! Nézd meg a címkéken a tárolási útmutatót, tartsd a hűtőd 1 és 5°C között, a mélyhűtőd pedig legyen -18°C fokos. Rendszeresen nézd át a éléskamrád!
  • Helyezd el az élelmiszereket a hűtődben (vagy szekrényekben) a fogyaszthatóság szerint: a régebbiek előre kerüljenek, így egyikről sem feledkezel meg, mielőtt megromlana.
  • Oszd meg a maradék ételt barátokkal, kollégákkal vagy szomszédokkal!

Boltban és piacon:

  • Írj listát! Mielőtt nekikezdesz, nézd meg, mi van otthon, és csak azt vedd meg, amire szükséged van! Ne hagyd magad beugratni családi csomagokkal vagy túlkínáló kedvezményekkel.
  • Ne vásárolj éhesen, se sietve! Máskülönben többet vagy épp kevesebbel térsz haza, mint amire szükséged volt eredetileg.
  • Csak azt a mennyiséget vedd meg, amit tényleg megeszel. Válaszd a megfelelő kiszerelést, vagy vegyél csomagolatlan élelmiszert és mérd ki magad!
  • Vedd meg a kevésbé szép zöldségeket és gyümölcsöket! Egyrészt valószínűleg le vannak értékelve, másrészt tökéletesen ehetők és táplálók.

Munka, iskola és egyetem:

  • A menzán ne kérj többet, mint amennyit kívánsz!
  • Emlékezz, hogy mit hova raktál az irodai hűtőben, és fogyaszd el, mielőtt megromlana.
  • Oszd meg másokkal is hasznos, ételmentő tippjeidet!

Kávézó, étterem és hotel:

  • A svédasztalnál inkább fordulj többször, mintsem, hogy pazarolj! Étteremben egyél inkább két előételt (vagy levest), mint egy előételt és egy főételt félig!
  • Ha nem bírsz mindent megenni, csomagoltasd el a maradékod. Jó lesz későbbre!
  • Légy realista! Ne várd el az éttermektől, hogy mindegyik évszakban és minden nap tudják biztosítani a teljes menüt, ezzel élelmiszerfelesleget termelve.